Det här är en testversion av tjänsten invånarinitiativ.fi. För att få e-postmeddelandena som skickas från tjänsten ska du ge din aktuella e-postadress. Initiativen som skapas i tjänsten och andra uppgifter som matas in raderas regelbundet utan någon särskild anmälning. Initiativen skickas inte till kommunerna. Skicka dina kommentarer om testversionen till kuntalaisaloite@gov.fi

Pysäköintinormista luvuttava

Helsingfors Invånarinitiativ
De olika faserna i att skicka ett invånarinitiativ
Skickad till kommunen 
6.8.2013

Initiativets innehåll

Kiinteä pysäköintinormi ei sovi alueille, joilla pysäköintipaikan hinta nousee kymmeniin tuhansiin euroihin. Kaavoituksessa on tehtävä pysäköintipaikkojen toteuttaminen mahdolliseksi, mutta siihen ei tule pakottaa.

Pysäköinnin hinta on erotettava asunnon hinnasta. Kätevintä on rakentaa pysäköintipaikat alueen pysäköintiyhtiön lukuun. Yhtiö kerää varat vuokraamalla tai myymällä pysäköintipaikkoja.

Lakia asunto-osakeyhtiöistä tulee muuttaa niin, ettei asukkaita saa asettaa keskenään eriarvoiseen asemaan, vaan taloyhtiön yhteiset pysäköintipaikat on vuokrattava huutokaupan perusteella. Tämä voidaan kirjata myös tontinluovutusehtoihin. Nyt väitetty pysäköintipaikkojen puute esimerkiksi Arabianrannassa johtuu siitä, että kalliisti rakennetut pysäköintipaikat on jaettu melkein ilmaiseksi joillekin ja muut ovat jääneet ilman. Alihintaisille pysäköintipaikoille on tietysti enemmän kysyntää olisi, jos paikoista perittäisiin kustannuksia vastaava hinta. Jos pysäköintipaikasta olisi veloitettu kustannuksia vastaava hinta, paikat olisivat riittäneet mainiosti.

Jotta uusiin kiinteistöihin muuttaville asukkaille ei tulisi houkuttelevaksi luistaa pysäköinnin hinnasta ja pysäköidä kadunvarteen, asukaspysäköintitunnuksia ei tule myöntää sellaisissa kiinteistöissä asuville, jotka nykysäännöin olisi velvoitettu investoimaan kiinteistökohtaiseen pysäköintiin.

Jos pysäköinti toteutetaan alueellisena eikä tonttikohtaisena ratkaisuna, voidaan paikoin rakentaa pysäköintitaloja kiinni meluisiin valtaväyliin meluesteiksi. Näin voidaan väylien aiheuttamaa rakennusmaan haaskausta vähentää.

Kaavat on pysäköinnin osalta tehtävä joustavaksi niin, että paikkoja voidaan rakentaa maksuhalukasta kysyntää vastaavasti myöhemminkin. Jos pysäköintipaikkojen kysyntä kasvaa myöhemmin, tarve voidaan tyydyttää rakentamalla pysäköintitaloja tai korottamalla entisiä.

Käytännössä suuri osa paikoista toteutettaisiin nykyiseen tapaan maanalaisina paikkoina. Paikkojen rakentaja arvioi omalla riskillään tarpeellisen paikkamäärän. Pysäköintipaikkoja voidaan rakentaa myös talojen alle rakennusvaiheessa. Ne myydään erillisinä osakkeina, jotka asukkaat tai alueellinen pysäköintiyhtiö ostavat. Jos paikkojen määrä kasvaa ennakoitua suuremmaksi, niitä voidaan rakentaa myöhemmin lisää.

Tilläggsuppgifter för initiativet

Ansvarsperson

Ansvarspersonernas uppgifter raderas efter ett år från att initiativet har lämnats till kommunen.

Beställ meddelande

Eri tiloissa olevia valmiita testialoitteita pääset luomaan täältä: Testidatan generointi